On The Way Home
On the Way Home er åbningsnummeret på Buffalo Springfields sidste album, Last Time Around fra 1968 – men selvom den står som en af gruppens mest iørefaldende sange, er det faktisk lidt af en kuriositet i bandets katalog. Sangen er nemlig skrevet af Neil Young, men det er bandkollegaen Richie Furay, der synger lead-vokalen. Neil har senere selv taget sangen til sig og spillet den live utallige gange, ofte i en mere nøgen og følelsesladet udgave end den polerede version fra pladen.
Teksten handler om længsel og den svære overgang fra ungdommens drømme til voksenlivets realiteter – et gennemgående tema hos Neil. Allerede her anede man konturerne af den rastløshed og søgen, der skulle blive hans kunstneriske kompas i de kommende årtier.
En sjov detalje omkring sangen er, at den faktisk blev indspillet på et tidspunkt, hvor Buffalo Springfield reelt var ved at falde fra hinanden. Neil var allerede i gang med at planlægge sin solokarriere, og stemningen i studiet var mildt sagt anstrengt. Ifølge Richie Furay forsøgte de alligevel at samle sig én sidste gang og give sangen det løft, den fortjente – ikke mindst fordi Neils sangskrivning allerede dengang blev anset som noget ganske særligt.
I nyere tid har On the Way Home fået nyt liv som åbningssang på den legendariske liveplade Live at Massey Hall 1971, hvor Neil alene med sin akustiske guitar og et varmt, nærværende publikum løfter sangen til nye højder. Den version er for mange blevet den definitive udgave – og et smukt eksempel på, hvordan Neil Youngs sange ofte har flere liv, alt efter hvor og hvornår de bliver spillet.

The hardest thing for me now is to listen to my own records. Because I know what’s not there. I know that when people go out to buy a record, today, that it doesn’t resemble what’s really going on in the studio.
— Neil Young
When the dream came
I held my breath with my eyes closed
I went insane
Like a smoke ring day when the wind blows
Now I won’t be back ’till later on
If I do come back at all
But you know me and I miss you now
In a strange game
I saw myself as you knew me
When the change came
And you had a chance to see through me
Though the other side is just the same
You can tell my dream is real
Because I love you can you see me now
Though we rush ahead to save our time
We are only what we feel
And I love you Can you feel it now?
Love In Mind
Neil udgav Love In Mind på livealbummet Time Fades Away i 1973, men…
Old Laughing Lady
The Old Laughing Lady er én af de mest stemningsfulde sange fra Neil…
Harvest Moon
Harvest Moon er titelmelodien til Youngs 19. studiealbum, der udkom i…
Cowgirl In The Sand
Cowgirl in the Sand er fra Neil Youngs andet studiealbum Everybody…
Old Laughing Lady
The Old Laughing Lady er én af de mest stemningsfulde sange fra Neil Youngs debutalbum fra 1968. Sangen skiller sig ud på pladen med sin mørke, næsten spøgelsesagtige atmosfære, hvor Neil er akkompagneret af klaver, strygere og kor – et lydbillede, der peger mere mod barok-pop end den akustiske folk, mange ellers forbinder med hans tidlige periode.
Tekstmæssigt er sangen mystisk og åben for fortolkning, som så meget andet i Neil Youngs univers. The Old Laughing Lady kan være alt fra en figur i en drøm til en metafor for afhængighed eller døden selv.
En af de mere kuriøse historier knyttet til sangen stammer fra tiden omkring albumindspilningerne i Sunset Sound i Los Angeles. Producer David Briggs syntes, sangen lød for pæn i en tidlig version. Løsningen blev en håndfuld venner, som tilføjede korstemmer mod nummerets slutning. Det siges, at koret blev indsunget af en flok lettere berusede bekendte, som lige var kommet fra en stripklub på Sunset Boulevard.
Om det passer, ved kun Neil og Briggs, men uanset hvad, har The Old Laughing Lady en særpræget blanding af skønhed og uhygge, som har gjort den til en fanfavorit – især blandt dem, der sætter pris på Neil Youngs mere obskure perler.
En lidt mere frisk og fremadlænet version af Old Laughing Lady kan høres på MTV Unplugged fra 1993, hvor Young spiller nummeret solo – kun akkompagneret af sin guitar og en mundharpe.

One good thing about the past is that you can't change it. So there's no reason to go back. It's there. It is what it is. The only thing you can change is right now and what's happening next.
— Neil Young
Don’t call pretty Peggy, she can’t hear you no more
Don’t leave no message ’round her back door
They say the old laughing lady been here before
She don’t keep time, she don’t count score
You can’t have a cupboard if there ain’t no wall
You got to move, there’s no time left to stall
They say the old laughing lady dropped by to call
When she leaves, she leaves nothing at all
See the drunkard of the village falling on the street
Can’t tell his ankles from the rest of his feet
He loves his old laughing lady ’cause her taste is so sweet
But his laughing lady’s loving ain’t the kind he can keep
There’s a fever on the freeway, blacks out the night
There’s a slippin’ on the stairway just don’t feel right
And there’s a rumbling in the bedroom and a flashing of light
There’s the old laughing lady, everything is all right
Helpless
Helpless udkom første gang på Crosby, Stills, Nash & Young-albummet…
Cowgirl In The Sand
Cowgirl in the Sand er fra Neil Youngs andet studiealbum Everybody…
After The Gold Rush
After the Gold Rush er titelmelodien på Young tredje studiealbum fra…
Down By The River
Down by the River er fra Youngs andet soloalbum fra 1969 med Crazy…
Ohio
Ohio handler om begivenhederne den 4. maj 1970, da den amerikanske nationalgarde skød fire ubevæbnede studerende ved Kent State University i Ohio.
I maj-udgaven af Life magazine den 15. maj var skyderierne på forsiden med et billede af en såret studerende liggende på jorden. Da Neil Young læste historien og så billederne, kom sangen til ham.
“Han var stille i lang tid, og så tog han sin guitar og 20 minutter senere havde han denne sang,” huskede hans bandkammerat David Crosby.
Crosby tog fat i de to andre medlemmer af gruppen – Stephen Stills og Graham Nash – og de indspillede sangen i Los Angeles den 21. maj. Sangen blev mixet og masteret og fløjet til New York, hvor den blev presset på vinyl med det samme. “Ohio” blev udgivet den 4. juni, blot en måned efter skyderierne.
Den 8. august 1974, da Richard Nixon annoncerede, at han ville træde tilbage som præsident, var CSN&Y på turné i New Jersey og annoncerede nyheden fra scenen, før de spillede “Ohio.”

What was so important about that song was that it didn’t let the moment die. Neil Young underlined just how corrupt and awful the government was, not only about Vietnam.
— David Karen
Tin soldiers and Nixon coming
We’re finally on our own
This summer I hear the drumming
Four dead in Ohio
Gotta get down to it, soldiers are cutting us down
Should have been gone long ago
What if you knew her and found her dead on the ground
How can you run when you know?
La-la-la-la, la-la-la-la
La-la-la-la, la-la-la
La-la-la-la, la-la-la-la
La-la-la-la, la-la-la
Gotta get down to it, soldiers are cutting us down
Should have been gone long ago
What if you knew her and found her dead on the ground
How can you run when you know?
Tin soldiers and Nixon coming
We’re finally on our own
This summer I hear the drumming
Four dead in Ohio
The Needle And The Damage Done
The Needle and the Damage Done er fra Neil Youngs fjerde album…
Birds
Birds er det ottende nummer på After The Gold Rush, Youngs tredje…
Love In Mind
Neil udgav Love In Mind på livealbummet Time Fades Away i 1973, men…
Cinnamon Girl
Neil Youngs andet soloalbum, Everybody Knows This Is Nowhere fra…
Nowadays Clancy Can't Even Sing
Nowadays Clancy Can’t Even Sing var Buffalo Springfields første single, som udkom i august 1966, og det store gennembrud for både Stephen Stills og Neil Young – selvom det var lige ved slet ikke at blive til noget. Oprindeligt havde første single “Go and Say Goodbye” af Stephen Stills på A-siden og Youngs “Nowadays Clancy Can’t Even Sing” på B-siden, før producenter gav efter for presset fra distributører og vendte siderne om.
På den måde blev Stills og Young sat op til intern rivalisering lige fra start. Stills havde følelsen af at Buffalo Springfield var hans band, og her blev han så overgået af sin leadguitarist allerede på første udgivelse. Det var mere end hvad Stills kunne æde, og kompromiet blev derfor at Richie Furay sang nummeret. Furay havde også selv sange, han gerne ville have med på Buffaloe Springfield albummet, men de gik tabt i magtkampen mellem Stills og Young.
Neil Young havde skrevet sangen allerede i 1965 kort efter at være vendt tilbage til Yorkville fra en række optrædener i Toronto, i en periode hvor hans forsøg på en solokarriere ikke havde mødt meget positiv respons. Kort tid efter besluttede Young sig for at køre til Los Angeles for at prøve lykken der.
Der er en glimrende akustisk guitarversion af sangen på Sugar Mountain – Live at Canterbury House 1968, hvor Neil Young synger nummeret selv. Den kan høres i afspilleren øverst.

Many people, I know, tell me they can't understand "Clancy." They can't figure out all the symbols and stuff. Well, I don't think it's possible at all for them to know who he really is. For listeners, Clancy is just an image, a guy who gets come down on all the time.
— Neil Young
Who’s that stomping all over my face
Where’s that silhouette I’m trying to trace
Who’s putting sponge in the bells I once rung
And taking my gypsy before she’s begun
To singing in the meaning of what’s in my mind
Before I can take home what’s rightfully mine
Joinin’ and listenin’ and talkin’ in rhymes
Stoppin’ the feeling to wait for the times
Who’s saying baby, that don’t mean a thing
‘Cause nowadays Clancy can’t even sing
And who’s all hung-up on that happiness thing
Who’s trying to tune all the bells that he rings
And who’s in the corner and down on the floor
With pencil and paper just counting the score
Who’s trying to act like he’s just in between
The line isn’t black, if you know that it’s green
Don’t bother looking, you’re too blind to see
Who’s coming on like he wanted to be
Who’s saying baby, that don’t mean a thing
‘Cause nowadays Clancy can’t even sing
And who’s coming home on the old nine-to-five
Who’s got the feeling that he came alive
Though havin’ it, sharin’ it ain’t quite the same
Painted gold nugget, you can’t lay a claim
Who’s seeing eyes through the crack in the floor
There it is baby, don’t you worry no more
Who should be sleepin’, but is writing this song
Wishin’ and a-hopin’ he weren’t so damned wrong
Who’s saying baby, that don’t mean a thing
‘Cause nowadays Clancy can’t even sing
Who’s saying baby, that don’t mean a thing
‘Cause nowadays Clancy can’t even sing
Sugar Mountain
Sugar Mountain er en af tidligste sange. Young komponerede sangen på…
Don’t Let It Bring You Down
Don't Let It Bring You Down er fra Neil Youngs tredje studiealbum…
Nowadays Clancy Can’t Even Sing
Nowadays Clancy Can’t Even Sing var Buffalo Springfields første…
The Needle And The Damage Done
The Needle and the Damage Done er fra Neil Youngs fjerde album…
Mr. Soul
Mr. Soul blev udgivet den 15. juni 1967 som B-siden til Buffalo Springfields fjerde single “Bluebird” og senere inkluderet, som åbningsnummer på gruppens andet album Buffalo Springfield Again.
Mr. Soul handler om Neil Youngs personlige udfordringer med berømmelse. Den blev skrevet af Young efter, at han havde fået et anfald af epilepsi under en koncert med Buffalo Springfield i San Francisco. Mange i publikum spekulerede på, om anfaldet var en del af showet.
Mens han var indlagt på UCLA Medical Center, skrev han sangen, så snart han var vågnet og havde fået det bedre. Teksten afspejler Youngs oplevelse, hvor han følte, at han var ved at dø. Grundet sin epilepsi blev han rådet af sin læge til aldrig at tage LSD eller andre hallucinerende stoffer.
Sangen er komponeret på en akustisk tolv-strenget guitar i double drop D-stemning, som Young brugte i en række andre sange, såsom “Ohio” og “Cinnamon Girl”. Hovedriffet i sangen er i øvrigt baseret på en modificeret version af riffet brugt i Rolling Stones’ “Satisfaction”.

Mange sange tager lang tid at skrive. Generelt tager de en og en halv time, to timer at skrive. Men denne tog kun fem minutter.
— Neil Young
Oh hello Mr. Soul I dropped by to pick up a reason
For the thought that I caught that my head is the event of the season
Why in crowds just a trace of my face could seem so pleasin’
I’ll cop out to the change but a stranger is putting the tease on
I was down on a frown when the messenger brought me a letter
I was raised by the praise of a fan who said I upset her
Any girl in the world could have easily known me better
She said you’re strange but don’t change and I let her
In a while will the smile on my face turn to plaster
Stick around while the clown who is sick does the trick of disaster
For the race of my head and my face is moving much faster
Is it strange I should change, I don’t know, why don’t you ask her
Is it strange I should change, I don’t know, why don’t you ask her
Is it strange I should change I don’t know why don’t you ask her
Is it strange I should change I don’t know why don’t you ask her
Comes A Time
Comes A Time er titelmelodien fra Young niende studioalbum, der udkom…
Down By The River
Down by the River er fra Youngs andet soloalbum fra 1969 med Crazy…
Live in London BBC Session 1971
Den 23. februar 1971 besøgte Neil Young BBC studierne i England, og…
Don’t Let It Bring You Down
Don't Let It Bring You Down er fra Neil Youngs tredje studiealbum…
Love In Mind
Neil udgav Love In Mind på livealbummet Time Fades Away i 1973, men indspilningen daterer sig tilbage til to år tidligere.
Nummeret er skrevet undervejs på hans solo tour i begyndelsen af 1971. Ved hans berømte koncert i Massey Hall i januar 1971 introducerer Neil sangen ved at fortælle at sangen er skrevet i Detroit. Eller Chicago. “Maybe it was Detroit and Chicago,” siger han.
Love In Mind er et fint eksempel på Youngs evne til at kombinere simple melodier, i dette tilfælde på klaveret, og med dybe, filosofiske tekster, der efterlader lytteren med stof til eftertanke omkring både personlige og universelle emner.

I used to call this girl from the road, that I'd never, that I was in love with, but I'd never really met. I used to talk to her on the phone all the time. And late at night I would talk to her on the phone because of the time difference. And I'd wake up the next morning feeling so good.
— Neil Young
Woke up this mornin’ with love in mind
It was rainin’ outside, but my love still shined
Kept me warm till my plane touched the sky
And I’ve seen love make a fool of a man
He tried to make a loser win
But I’ve got nothing to lose I can’t get back again
Man made rules been holdin’ back my love
Can’t hold it back no more
Churches long preach sex is wrong
Jesus, where is nature gone?
What am I doin’ here?
What am I doin’ here?
What am I doin’ here?
Woke up this mornin’ with love in mind
It was rainin’ outside but my love still shined
Kept me warm till my plane touched the sky
Live in London BBC Session 1971
Den 23. februar 1971 besøgte Neil Young BBC studierne i England, og…
Old Man
Old Man er fra Neil Youngs fjerde album Harvest (1972), og blev…
Harvest Moon
Harvest Moon er titelmelodien til Youngs 19. studiealbum, der udkom i…
A Man Needs A Maid
A Man Needs a Maid er fra Neil Youngs fjerde album Harvest (1972).…
Long May You Run
Neils elskede gamle Buick Roadmaster-rustvogn ’Mort’ fra 1948 var inspirationen til denne sang. Bilen brugte Young som en slags bandbus i sine unge år. Som sangteksten fortæller, brød ’Mort’ sammen en dag i 1962 uden for byen Blind River med gearkasseproblemer, og Neil og band måtte tilbringe 4-5 dage i byen, mens reparationsarbejdet stod på. Young endte med at købe en 1953 Pontiac rustvogn i stedet, som han døbte Mort II.
I 1966 tog Neil Young turen fra Toronto til Los Angeles i den efterhånden medtagne Mort II. Planen med turen var at danne et band med Stephen Stills, og Young håbede, at han ville være i stand til at finde ham.
Young havde mødt Stills året før i Fort William, Ontario, i april 1965, hvor han havde taget sit første band, The Squires, med for at få koncerter. De endte med at optræde som opvarmning for et band kaldet The Company, der havde Stills med. Stills og Young kom hurtigt godt ud af det med hinanden, med en gensidig fornemmelse af, at de kunne gøre mere sammen, end i de bands, de var i på det tidspunkt.
I marts 1966 besluttede Young sig så for at tage til Los Angeles for at finde Stills, uden at vide præcist, hvor han var. Han tog turen sammen med bassisten Bruce Palmer, som han havde spillet med i en kort periode. De to ankom til Los Angeles og begyndte at besøge alle musiksteder i byen og spørge efter Stephen Stills. For at få råd til benzin, cigaretter og mad, tjente de lidt penge ved at køre folk, de mødte rundt i byen i rustvognen, som en slags pirattaxa. De fandt ikke Stills nogen steder, og efter en uge uden held besluttede de sig for at tage nordpå til San Francisco.
Det var myldretid om eftermiddagen den 6. april, da Young og Palmer forsøgte at køre nordpå på Sunset Boulevard, på vej ud af byen. På samme tid kørte Stills i selskab med guitarist Richie Furay og manager Barry Friedman sydpå på Sunset i en hvid varevogn. Trafikken var langsom og udviklede sig til en trafikprop. Pludselig fik Stills øje på en sort rustvogn med Ontario-nummerplader, der kørte den modsatte vej. Han vidste, at Neil kørte en gammel sort rustvogn, og fik en stærk fornemmelse af, at det måtte være ham.
De dyttede og vinkede, men uden held, så i stedet skiftede de vognbane, satte efter dem, indhentede dem, og dyttede og vinkede dem ind til siden. Og ganske rigtigt; det var Neil Young og Bruce Palmer!
De to biler drejede ind på parkeringspladsen ved Ben Franks restaurant på Sunset, hvor de udvekslede et kram. Buffalo Springfield blev dannet lige der og da, midt i den kaotiske trafik i Los Angeles. Den nye gruppe debuterede 11. april 1966 på The Troubadour i West Hollywood, kun fem dage efter det tilfældige møde på Sunset Boulevard, og i oktober samme år udkom debutalbummet Buffalo Springfield.

I looked around out the driver’s window of the hearse,” Neil Young later said. “It was Stills! We got out and hugged right there on Sunset Boulevard in the middle of traffic. Horns were honking! To us it seemed like everybody was celebrating!
— Neil Young
We’ve been through some things together
With trunks of memories still to come
We found things to do in stormy weather
Long may you run
Long may you run, long may you run
Although these changes have come
With your chrome heart shining in the sun
Long may you run
Well, it was back in Blind River in 1962
When I last saw you alive
But we missed that shift on the long decline
Long may you run
Long may you run, long may you run
Although these changes have come
With your chrome heart shining in the sun
Long may you run
Maybe the Beach Boys have got you now
With those waves singing “Caroline”
Rolling down that empty ocean road
Getting to the surf on time
Long may you run, long may you run
Although these changes have come
With your chrome heart shining in the sun
Long may you run
Ohio
Ohio handler om begivenhederne den 4. maj 1970, da den amerikanske…
Journey Through The Past
Journey Through The Past optræder første gang på livealbummet Time…
Comes A Time
Comes A Time er titelmelodien fra Young niende studioalbum, der udkom…
Don’t Let It Bring You Down
Don't Let It Bring You Down er fra Neil Youngs tredje studiealbum…
Like a Hurricane
9. januar 2025Video,Songs1975,1977
Young skrev Like a Hurricane i juli 1975 på et tidspunkt, hvor han ikke kunne synge på grund af en operation på hans stemmebånd. Young tog sangen med til sit band Crazy Horse med kun to linjer skrevet på en konvolut: “You are like a hurricane, there’s calm in yer eye.” Bandet kæmpede med sangen i 10 dage på Youngs ranch, før de fik et gennembrud. Crazy Horse-guitaristen Poncho Sampedro forklarede:
“Vi blev ved med at spille den med to guitarer, bas og trommer, men det sad ikke lige i skabet. Neil havde ikke nok plads til at lave en solo. Han kunne ikke lide det rytmespil, jeg spillede på guitar. En dag, da vi var færdige med indspilningen, og Stringman sad der, begyndte jeg bare at lege lidt med akkorderne, spille dem enkelt, og Neil sagde: ‘Ved du hvad, måske er det sådan, det skal være – lad os prøve det.’ Hvis du lytter til optagelsen på pladen, er der ingen begyndelse, ingen nedtælling, det starter bare med et woom! De tændte bare for maskinerne, da de hørte os spille igen, fordi vi egentlig var færdige for dagen. Neil sagde: ‘Ja, jeg tror, det er sådan, det skal være. Lige præcis sådan.’ Og det var det take. Det er den eneste gang, vi nogensinde spillede det sådan.”
Det tog næsten to år fra Young fik ideen til sangen, til den kom med på et album. American Stars ‘N Bars blev udgivet i juni 1977. En redigeret version af “Like a Hurricane” blev udgivet som single den 8. august 1977 med “Hold Back the Tears” som B-side. Drevet af Youngs karakteristiske, kraftfulde guitarspil blev sangen en milepæl i den ‘elektriske side’ af hans koncerter og en af Youngs mest kendte sange.
Sangen er blevet spillet på næsten alle de turnéer, Young har gennemført siden dens udgivelse. Den er også med på opsamlingsalbummerne Decade og Greatest Hits samt på livealbummerne Live Rust, Weld, Unplugged (denne version er næsten udelukkende spillet på et gammelt pumpeorgel) og Way Down in the Rust Bucket.

As was our habit between bars, we had stopped at Skeggs Point Scenic lookout on Skyline Boulevard up on the mountain to do a few lines of coke; I wrote Hurricane right there in the back of that giant old car. Then when I got home, I played the chords on this old Univox Stringman mounted in an old ornate pump-organ body set up in the living room.
— Neil Young
Once I thought I saw you in a crowded hazy bar
Dancing on the light from star to star
Far across the moonbeam I know that’s who you are
I saw your brown eyes turning once to fire
You are like a hurricane
There’s calm in your eye
And I’m gettin’ blown away
To somewhere safer where the feeling stays
I want to love you but I’m getting blown away
I am just a dreamer, but you are just a dream
You could have been anyone to me
Before that moment you touched my lips
That perfect feeling when time just slips
Away between us on our foggy trip
You are like a hurricane
There’s calm in your eye
And I’m gettin’ blown away
To somewhere safer where the feeling stays
I want to love you but I’m getting blown away, blown away
You are just a dreamer, and I am just a dream
You could have been anyone to me
Before that moment you touched my lips
That perfect feeling when time just slips
Away between us on our foggy trip
You are like a hurricane
There’s calm in your eye
And I’m gettin’ blown away
To somewhere safer where the feeling stays
I want to love you but I’m getting blown away
Journey Through The Past
Journey Through The Past optræder første gang på livealbummet Time…
Birds
Birds er det ottende nummer på After The Gold Rush, Youngs tredje…
Live in London BBC Session 1971
Den 23. februar 1971 besøgte Neil Young BBC studierne i England, og…
Old Laughing Lady
The Old Laughing Lady er én af de mest stemningsfulde sange fra Neil…
Journey Through The Past
29. februar 2024Video,1971Songs,1973
Man kan uden tvivl læse en masse tolkninger ind i teksten, men i bund og grund er den måske slet ikke så tvetydig. Teksten er nok blot en direkte hilsen til det canadiske publikum, og handler i al sin enkelthed om Young, der efter at have slået sig ned i Californien, nu vender hjem til Canada for en stund – en rejse til fortiden. Han sidder forud for touren på sin nyerhvervede Broken Arrow ranch i Californien, og håber på at publikum hjemme i Canada stadig kan huske ham. Nogle gange skal man bare synge præcis hvad man har på hjertet, uden at pakke det ind. Det er ikke første gang at Young gør det i en sangtekst.

I love Canada. Coming back is always a joy. There’s a certain lightness to Canada that is not like any other place. People are friendly. It’s a beautiful, natural country compared to other places on the planet. It’s in my blood. When I come to Canada, I feel like I’m home. I feel relaxed, and the longer I stay the more comfortable I get.
— Neil Young
When the winter rains come pourin’ down
On that new home of mine
Will you think of me and wonder if I’m fine?
Will your restless heart come back to mine
On a journey through the past?
Will I still be in your eyes and on your mind?
Now I’m going back to Canada
On a journey through the past
And I won’t be back ’til February comes
I will stay with you if you’ll stay with me
Said the fiddler to the drum
And we’ll keep good time on a journey through the past
When the winter rains come pourin’ down
On that new home of mine
Will I still be in your eyes and on your mind?
Will I still be in your eyes and on your mind?
Cowgirl In The Sand
Cowgirl in the Sand er fra Neil Youngs andet studiealbum Everybody…
Comes A Time
Comes A Time er titelmelodien fra Young niende studioalbum, der udkom…
A Man Needs A Maid
A Man Needs a Maid er fra Neil Youngs fjerde album Harvest (1972).…
After The Gold Rush
After the Gold Rush er titelmelodien på Young tredje studiealbum fra…
I Am A Child
29. februar 2024Video,1971Songs,1968,1979
I Am A Child er skrevet mens Young var en del af Buffalo Springfields, og er med på Buffalo Springfield albummet Last Time Around fra 1968. Young synger fra et barns perspektiv, der henvender sig til en unavngiven mand. Teksten kan tolkes på flere måder, men et oplagt bud ville være, at både barnet og den voksne mand er Young selv. Det indra barn, der konfronterer sit voksne jeg med et inderligt ønske om at blive set.
Selvom I Am A Child først blev udgivet med Buffalo Springfield, er den en klassisk Neil Young-sang hele vejen igennem, og han har spillet den mange gange sammen med mange forskellige backingbands. Bufallo Springfield versionen er et af de første eksempler på at Young omfavner countrymusikken, mens forskellige akustiske soloversioner fra eksempelvis Live At Massey Hall og livealbummet Live Rust fra 1979 er aldeles fremragende. På Live Rust åbner Young ballet med tre forrygende solonumre på den 12-strengede Taylor 855 – heriblandt I Am A Child.
Optagelsen øverst er fra Massey Hall koncerten i 1971.

Corporations don't have children. They don't have feelings or souls. They don't depend on uncontaminated water, clean air, or healthy food to survive. They are beholden to one thing - the bottom line.
— Neil Young
I am a child, I’ll last a while
You can’t conceive of the pleasure in my smile
You hold my hand, rough up my hair
It’s lots of fun to have you there
I gave to you, now, you give to me
I’d like to know what you learned
The sky is blue and so is the sea
What is the color, when black is burned?
What is the color?
You are a man, you understand
You pick me up and you lay me down again
You make the rules, you say what’s fair
It’s lots of fun to have you there
I gave to you, now, you give to me
I’d like to know what you learned
The sky is blue and so is the sea
What is the color, when black is burned?
What is the color?
I am a child, I’ll last a while
You can’t conceive of the pleasure in my smile
Comes A Time
Comes A Time er titelmelodien fra Young niende studioalbum, der udkom…
Ambulance Blues
Neil Young vendte tilbage til sin fødeby i 1965, fast besluttet på at…
Heart Of Gold
Heart Of Gold er fra Neil Youngs fjerde album Harvest (1972), og er…
Hey Hey, My My
Hey Hey, My My fra Youngs album Rust Never Sleeps fra 1979 var…